Serial: GALLA – ultimul episod

GALLA de CTP 1epu

Vazu atunci si auzi multe lucruri interesante, inainte de a intra in vederile autoritatilor. Iar dupa aceea avu parte de altele si mai interesante.

Cand, dupa cinci ani de recluziune, fu eliberat, constata ca decorul se schimbase iarasi. Dictatura, fosta Democratia colt cu Libertatii, esuase dulceag intr-un Despotism Luminat. Matheus avea 27 de ani si nu stia ce sa faca cu ei. Primi pe neasteptate o oferta de intrare in Ghilda Facatorilor. Postul era de Facator Gradul 4, deci nu prea grozav, dar pentru Matheus era inexplicabila aceasta favoare a Sortii, avand in vedere dificultatea cu care se patrundea in Ghilda. Ar fi putut deveni explicabila daca Matheus s-ar fi gandit nu la o favoare a Sortii, ci la un bobarnac al Destinului.

De aici incolo totul tine de Istoria Artei pe GALLA. Cine n-a vazut, auzit si simtit pana in adancul sufletului  „Chipul fiarei”, „Dragoste si moarte”, „Infrangerea”, „Roza infernului”, „Confidenta”, „Pasageri”. Chiar si productiile mai firave, datand din perioadele de respiro ale inegalabilului Facator Matheus Torm, au un farmec cu totul aparte.

Cea mai controversata creatie a sa este desigur  „Kollodoc”. Ea apartine ultimei perioade fertile din creatia lui Torm, intrerupta de lungi intervale de apatie din care nu-l mai scoteau decat doze masive de haloxin. Faptele se petrec intr-o societate imaginara, pe o planeta imaginara, intr-un timp neprecizat. In interiorul acestei societati subzista o organizatie secreta care se ocupa de milenii cu fabricarea Artei. Asta nu inseamna ca vreunul din membrii ei produce efectiv vreun strop de Arta.

GALLA 7

Nu, in schimb sunt cu totii niste excelenti cunoscatori, ii miros prezenta de la mare distanta. Ca urmare, ei selecteaza copiii foarte dotati si au grija sa dirijeze cursul vietii acestora, indreptandu-i spre producerea de capodopere. Se sugereaza ca aceasta Cabala este atat de puternica incat isi permite sa manevreze chiar si evolutia politica a societatii, numai si numai pentru a-i oferi viitorului geniu un material existential autentic si zguduitor. Atunci cand se considera ca dezechilibrul spiritual al eroului este suficient, i se da posibilitatea sa creeze si este lasat sa evolueze relativ liber. Organizatia nu mai intervine decat pentru a colecta si conserva produsele artistice ale acestuia si, in final, pentru a-l aproviziona cu droguri.

Titlul se justifica in secventa finala, Kollodocul este o specie de pasari aiurite, cu penajul splendid, des intalnita in gradinile zoologice de pe Galla. Daca i se smulg penele, din Kollodoc ramane un trupusor firav si gretos, ca un sobolan jupuit. Pe o scena imensa, zeci de astfel de kollodoci, asezati pe socluri inalte, purpurii, canta.

In mod normal, kollodocul are un glas destul de obisnuit; daca insa i se provoaca durere intr-un fel sau altul, trilurile sale devin sfasietor de frumoase, de neatins pentru vocea umana sau sintetizatoare. Intr-o imagine plan-detaliu se pot vedea chingile subtiri care obliga pasaroii la atitudini martiale, precum si acele minuscule care i se infig in carne cu o frecventa bine determinata, in punctele alese cu grija.

GALLA 8

Sincron cu acele, actioneaza mici cleme metalice care blocheaza si elibereaza pliscurile la momentul potrivit; totul este coordonat de un computer si rezultatul e o melodie inegalabila, de neuitat.

Controversa principala s-a ivit in legatura cu necesitatea suferintei si, in general, a experientelor de tot felul, care sa contorsioneze viata si sa genereze opera unui Facator. „Ar fi foarte trist”, afirma un critic cunoscut, „sa se poata face Arta numai datorita unor astfel de stimulari grosolane. Un Facator trebuie sa aiba ochii deschisi asupra durerii, cat si asupa bucuriei, nu sa sufere sau sa se bucure neaparat el insusi”, dupa care aducea in discutie cazul lui Maus Geller, a carui existenta serena si imbelsugata nu-l impiedicase sa fie un Facator de gadul I. In schimb, a fost aproape general acceptata ideea autorului ca suport mizer si dispensabil al Operei, mai ales dupa ce Matheus Torm s-a spanzurat, asistat  de un domn inalt si dezinteesat, intr-o camera sordida de la periferia Krestului. Binevenita si obscura sa moarte a aruncat o ultima crepusculara si fascinanta lumina asupra unei Opere aflate deja printre legendele Gallei.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s